Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

 

 

 

MIKÄ ON LEAN?

Lean on asiakasorientoitunut toimintastrategia, joka määrittää miten yrityksen liiketoimintastrategiaa toteutetaan mahdollisimman (resurssi- ja) virtaustehokkaasti, ihmisiä, etiikkaa ja korkeaa moraalia kunnioittaen, tavoitteenaan maksimoida asiakkaan saama arvo (toimitus, kustannus, laatu). Kaikessa keskitytään asiakkaan tarpeisiin. Asiakas ei ole ainoastaan tuotteen loppuasiakas, vaan myös jokaisen prosessin seuraava vaihe. Lean perustuu tarpeelle tuottaa enemmän ja paremmin vähemmillä resursseilla, ilman että joustavuus kärsii. Tämä takaa sen, että asiakkaat saavat haluamansa laadun, hinnan ja toimitusnopeuden.

Yleisesti tuottavuudesta puhuttaessa termi käsitetään niin työntekijöiden kuin johdonkin suunnalta valitettavan usein täysin väärin. Tuottavuuden nosto mielletään enemmäksi työtä pienemmässä ajassa siten, että tehokkuus revitään työntekijöiden selkänahasta ruuvia kiristämällä. Leanissä toiminta on kuitenkin päinvastainen. Prosesseista poistetaan asioita, joita kenenkään ei pitäisi tehdä ollenkaan – asioita, jotka ovat turhia, hankalia ja/tai vaarallisia. Leanissä johtamismalli on alhaalta ylös, joka tarkoittaa että johdon tehtävänä on tasoittaa tietä työntekijöilleen siten että he pystyvät tekemään oman työnsä mahdollisimman hyvin. Viimeisen työntekijän jälkeen on asiakas ja hänen saamansa arvo on edellisten vaiheiden arvontuoton summa.

Lean on lähtöisin Japanin autoteollisuudesta toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta. Tuolloin oli tarve tuottaa paljon, pieniä sarjoja ja pienillä resursseilla. Tähän eivät vallitsevat massatuotantomallit taipuneet. Maailman teollisuuden ammattipiireissä japanilaisen laadun kasvun vauhti oli pantu merkille jo 1970-luvulla ja yhdysvaltalainen laatuguru Joseph Juran ennusti japanilaisen laadun saavuttavan yhdysvaltalaisen laadun 70-luvun puoleen väliin mennessä. Laajaan maailmanlaajuiseen tietoisuuteen japanilaisten teollinen invaasio tuli vuonna 1980, jolloin NBC julkaisi televisiossa dokumentaarisen televisio-ohjelmansa ”If Japan can…Why can’t we?”.

80-luvun alun laajaa kriisinomaista laatuheräämistä pidetään yleisesti alkusysäyksenä Total Quality Management (TQM) laatujohtamisen mallin kehittämiselle Yhdysvalloissa. TQM taas toimii pohjana tämän päivän laatustandardeille. Amerikkalaiset tekivät opintomatkoja Japaniin tutkimaan japanilaisia käytänteitä. James Womack kirjoitti tutkimusryhmineen kirjan "The machine that Changed the World” vuonna 1990. Kirjassa termi ”lean” on esitetty ensimmäisen kerran. Tästä kaikki alkoi!

 

“… “lean” because it uses less of everything compared to mass production – half the human effort in the factory, half the manufacturing space, half the investment in tools, half the engineering hours to develop a product in half the time.
Also, it requires less than half the needed inventory on site, results in many fewer defects, and produces a greater and ever growing variety of products.”

- James P. Womack – The machine that changed the world 1990 -

 

Modernissa maailmassa Lean on levinnyt jokaiseen maailman kolkkaan, kaiken kokoisiin yrityksiin sekä yhteisöihin yksityisellä ja julkisella sektorilla. Astuessasi Leania toiminnassaan soveltavaan yritykseen tai yhteisöön tunnistat sen jo ensimmäisen sekunnin aikana siitä, että kaikella on paikkansa ja kaikki on paikallaan – tämä on yksi Leanin lukuisista menetelmistä – 5S.

Lean on viimekädessä joukko ”maalaisjärjellisiä” asioita. Se ei ole kuitenkaan mikään uskonto eikä ”ismi”, vaan kaikki Leanin periaatteet ja työkalut perustuvat viimekädessä matemaattisesti todennettuihin malleihin siitä, miten arvontuotantoprosessit toimivat. Wallace Hopp ja Mark Spearman julkaisivat 90-luvun puolivälissä kirjan siitä, miten tehdas (myös leanin periaatteet) toimivat matemaattisten mallien valossa. Kirja on nimeltään ”Tehdasfysiikka”. Tästä syystä, vaikka leanin periaatteet ovat toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta, ne eivät koskaan vanhene. Vaikka maailma ympärillä muuttuu, sähköistyy, automatisoituu ja teköälyistyy, tämä ei kuitenkaan vie tarvetta pois leaniltä, niin kauan kuin jossain arvoa tuotetaan. Sovelluskohteet, tapa soveltaa ja avustavat työkalut muuttuvat – periaatteet eivät.

Kuten todettua, leaniin on monta lähestymiskulmaa – matemaattinen (tehdasfysiikka), tilastollinen (lean six sigma) ja ns. perinteinen, eli prosessipohjaisten menetelmien ja työkalujen soveltaminen.  Toiminnan kehittäminen on syytä aloittaa perinteisen Leanin mallien mukaisesti.

 

JANI – KUKA OLEN?

Olen 41-vuotias LEAN liiketoimintakehittämisen ammattilainen Laihialta. Koulutukseltani olen kone- ja tuotantotekniikan insinööri, pääaineena kansainvälinen projektijohtaminen.

 

Jani Kujala

 

Koko tähänastisen työurani, noin 20 vuotta olen toiminut valmistavan teollisuuden palveluksessa. Aloitin urani tuotannon työntekijänä/kokoonpanijana, josta olen edennyt asiantuntijaksi, työnjohtoon, keskijohtoon ja ylimpään johtoon. Olen ollut onnekas, koska koko tämän matkan olen saanut työskennellä LEAN-projektien parissa ja saanut toteuttaa käytännön LEAN:iä eri kulmista, arvoketjun kaikilla osilla ja tasoilla. Ensimmäinen työnantajani (Vacon/Danfoss) oli edelläkävijä suomessa LEANin toteuttamisessa. Olen ollut mukana rakentamassa Vaconin/Danfossin Vaasan tehtaan LEAN tuotantojärjestelmää ja toimin myös yrityksen sisäisenä LEAN kouluttajana henkilöstölle. Danfoss voitti Suomen LEAN yhdistyksen myöntämän vuoden LEAN-teko ykköspalkinnon vuonna 2018.

 

 

Siirryttyäni Kyrö Distillerylle tuotantopäällikön/kehitysjohtajan tehtäviin, aloitimme Kyrön LEAN-matkan nollatasosta ja kolmessa vuodessa Kyrö Distillery voitti samaisen vuoden LEAN-teko ykköspalkinnon. Tällä hetkellä toimin päätoimisesti  tuotantopäällikön / LEAN päällikön tehtävissä sähkönjakeluun liittyvien tuotteiden valmistuksessa. Toimin myös Management Institute of Finlandin LEAN asiantuntijana & kouluttajana. Koska uudentyyppiset ympäristöt toimivat parhaana alustana oman asiantuntijuuden hyödyntämisessä sekä kehityksessä, otan mielellään myös jonkin verran valikoituja toimeksiantoja konsultoinnin ja koulutuksen ympärillä.

 

Vuoden LEAN-teko 2020

 

Olen aina innokas oppimaan uutta sekä haastamaan vanhoja toimintatapoja. Omistaudun aina täysin sille mitä olen tekemässä; haluan olla paras omassa työssäni ja haluan panoksellani varmistaa sen, että edustamani yhteisö on paras omalla kentällään. Pyrin myös jatkuvasti kehittämään itseäni ja käytännössä koko työhistoriani ajan olen työni ohella opiskellut lisää uutta.

LEAN:istä on muodostunut hyvin vahva henkilökohtaisen kiinnostuksen kohteeni ja kotikirjastosta löytyykin toista sataa nidettä LEAN kirjallisuutta. Tiedonjano ei ole himmenemässä. Olen erittäin kehitysorientoitunut ja kaikessa tekemisessäni pyrin jatkuvaan parantamiseen.

Vahvan teoreettisen pohjan lisäksi minulla on erittäin vahva käytännön kokemus LEAN:in toteuttamisesta eri organisaatiotasoilla.  Olen toiminut useamman vuoden yritysten LEAN kouluttajana ja vienyt menestyksekkäästi koko organisaation laajuisia LEAN muutoksia läpi. Lisäksi olen toiminut myös puhujana erinäisissä LEAN tilaisuuksissa Suomessa sekä ulkomailla.

Koska olen aloittanut urani tuotannon työntekijänä, minulla on laaja kokemus ja näkemys myös työntekijätason henkilöstön tarpeista. Pidän myös tätä isona vahvuutenani konsulttina sekä kouluttajana uskoen kykeneväni puhumaan samaa kieltä organisaation kaikilla tasoilla.

 

MIKSI JANI?

Vahvan käytännön tason LEAN kokemuspohjan ja todistetun tuloksellisuuden omaavana Lean-prosessikonsulttina ja -kouluttajana olen erikoistunut antamaan organisaatioille mahdollisuuden maksimoida asiakasarvo. Asiakasarvon maksimointi tapahtuu näkemällä todellinen nykytila (suhteessa todelliseen asiakastarpeeseen), poistamalla systemaattisesti järjestelmän häiriötekijöitä (hukka, vaihtelu, joustamattomuus), optimoimalla virtaus- ja resurssitehokkuus, standardoimalla toiminta sekä luomalla visuaalinen LEAN päivittäisjohtamisen, sisään rakennetun laadun ja jatkuvan parantamisen kulttuuri.

Nykypäivän nopeasti kehittyvässä liiketoimintaympäristössä kyky sopeutua ja menestyä on ensiarvoisen tärkeää. Valmistavassa teollisuudessa prosesseissa on arvoa tuottamatonta työtä (hukka) keskimäärin yli puolet kaikesta työstä. Arvoa tuottamaton työ aiheuttaa kustannuksia (sekä muita negatiivisia lieveilmiöitä), mutta ei mitään sellaista, josta asiakas on valmis maksamaan. Osassa yrityksistä hukan määrä voi ylittää jopa 90% kaikesta työstä. Tämä hukka kulkee käsiemme kautta joka päivä ja tulokset siitä on nähtävissä tuloslaskelman ensimmäisellä ja viimeisellä rivillä. Tästä hukasta edes pienen osan näkeminen, ymmärtäminen, poistaminen ja pitäminen poissa tekee yritykselle tuottavuusloikan, joka maksaa itsensä takaisin ennätysajassa.

Menemättä sen enempää politiikkaan, tulokset eri hallitusten ajamista tuottavuusloikista työmarkkinoita säätelemällä on ainoastaan huminaa tuulessa tuottavuuden näkökulmasta. Tuottavuus tosiasiallisesti pitää synnyttää maksimoimalla arvon tuottokyky ja sitä kautta asiakasarvo (toimitus, kustannus, laatu) – ja kuten LEANin isäksikin tituleerattu Taicchi Ohno on asian ilmaissut: ”ei juosta kovempaa, vaan kävellään lyhyempi matka”.  

Kukaan työntekijä ei halua työssään käyttää arvokasta aikaansa tekemällä sellaista, joka generoi ainoastaan kustannuksia, mutta ei mitään arvoa. Arvon tuoton lisääminen ei lisää ainoastaan tuottavuutta, vaan myös työssä viihtymistä ihmisten työn kunnioittamisen sekä jatkuvan parantamisen kautta.

 

”EI SOVELLU MEIDÄN KOKOISELLEMME YRITYKSELLE” – VÄÄRIN!

Lean soveltuu kaikkialle missä arvoa tuotetaan – yhden henkilön yrityksestä satojen tuhansien työntekijöiden megakonserneihin. Lean kokonaisuudessaan on kokonainen toimintastrategia sisältäen toista sataa eri työkalua ja menetelmää. Tässä kohtaa tulee kuvioon yrityskohtainen räätälöinti.

Leanin arvot ja periaatteet ovat aina samat kaikkialle, mutta mitä työkaluja ja menetelmiä sovelletaan, missäkin laajuudessa on täysin riippuvainen yrityksen koosta. Olen toiminut itse sekä kymmenien tuhansien työntekijöiden organisaatioissa, että kymmenien työntekijöiden organisaatioissa joissa toteutuksen laajuus sekä syvyys on täysin eri.

 

”EI SOVELLU MEIDÄN TOIMIALALLEMME” – VÄÄRIN!

Jälleen kerran, lean soveltuu kaikkialle, missä arvoa tuotetaan. Vaikka lean on lähtöisin Japanin autoteollisuudesta, nykyään sitä sovelletaan aivan jokaisella alalla valmistavasta teollisuudesta maatalouteen, asiantuntijatyöhön, palvelualoille, sosiaali- ja terveysalalle - jopa kulttuurituotantoon. Toteutus pitää aina räätälöidä soveltuvaksi kyseisen alan erityispiirteitä huomioiden.  

 

PALVELUT

Tarjoan ainutlaatuisen yhdistelmän asiantuntemusta ja käytännön kokemusta, jonka avulla organisaatiosi voi saavuttaa täyden potentiaalinsa. Olitpa sitten kasvua tavoitteleva pieni startup-yritys tai prosessien optimointiin pyrkivä suuryritys, olen sitoutunut tarjoamaan räätälöityjä ratkaisuja, jotka tuottavat mitattavissa olevia tuloksia.

 

Näin voin tuoda lisäarvoa organisaatiollesi:

 

  • Räätälöity konsultointi: Otan henkilökohtaisen lähestymistavan jokaiseen konsultaatioon. Analysoimalla perusteellisesti nykyiset prosessisi, tunnistamalla tehottomuudet ja tekemällä yhteistyötä henkilöstösi kanssa, kehitän räätälöityjä strategioita, jotka ovat linjassa liiketoimintasi päämäärien ja tavoitteiden kanssa. Elefanttia ei voi syödä kerralla päivässä, vaan pala palalta oikeassa aikaikkunassa. Siksi laitamme asiat kuntoon yksi kerrallaan perustellussa järjestyksessä. Jokainen pala vie osaltaan Leanin toiminnan kokonaisuutta ja toimintaasi eteenpäin. Seuraava pala otetaan vasta kun organisaatiosi on siihen valmis.  

  • Kattava koulutus: Tietämyksen siirto on avain ja edellytys menestykseen. Mukaansatempaavien työpajojen, seminaarien ja koulutustilaisuuksien avulla annan tiimillesi työkalut, tekniikat ja ajattelutavan, joita tarvitaan Lean-periaatteiden omaksumiseen ja jatkuvan parantamisen edistämiseen koko organisaatiossasi.

  • Jatkuva tuki: Konsultoinnin tai koulutuksen päätyttyä sitoutumiseni menestykseesi ei lopu. Tarjoan tarvittaessa jatkuvaa tukea ja ohjausta, jotta organisaatiosi pysyy oikealla tiellä, mukautuu muuttuviin olosuhteisiin ja ylläpitää pitkän aikavälin parannuksia.

  • Laajat asiantuntijaverkostot käyttöön: Kaikkea ei voi tehdä yksin tai kaksin. Laajan asiantuntijaverkostoni kautta kykenen tarvittaessa tarjoamaan täyden palvelun kokonaisuuden täydentäviä palveluja. Tekemällä yhteistyötä esim. six sigman, projektinhallinnan, tuotantoteknologia ja automaatio-asiantuntijoiden sekä organisaatiomuutoksen hallinnan asiantuntijoiden kanssa voin tarjota kattavan ratkaisupaketin alansa parhailla asiantuntijoilla rakennettuna.

  • Mittavat ja mitattavat tulokset: Lähestymistapani ytimessä on keskittyminen konkreettisten tulosten tuottamiseen. Olipa kyse sitten tuottavuuden parantamisesta, läpimenoaikojen lyhentämisestä, kapasiteetin kasvattamisesta, laadun parantamisesta, henkilöstö- tai asiakastyytyväisyyden lisäämisestä, työskentelen ahkerasti saavuttaakseni mitattavissa olevia tuloksia, jotka vaikuttavat myönteisesti tulokseenne.

 

Yhteistyökumppanuus kanssani on muutakin kuin Lean-käytäntöjen implementointia - kyse on huippuosaamisen, innovoinnin ja jatkuvan parantamisen kulttuurin edistämisestä, joka läpäisee organisaatiosi kaikki osa-alueet.

Haluaisin keskustella kanssanne siitä, miten voin auttaa teitä voittamaan haasteet, tarttumaan mahdollisuuksiin ja saavuttamaan strategiset tavoitteenne. Ota rohkeasti yhteyttä niin lähdetään yhdessä selvittämään mistä teidän organisaatiossanne kannattaa lähteä liikkeelle!

 

Odotan innolla mahdollisuutta työskennellä yhdessä ja edistää menestystänne.

Yhteystiedot löydät "yhteys"-välilehdeltä.